شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ |۱۵ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 19, 2024
انقلاب

حوزه/ داعیه‌داران انقلاب باید دائما به یاد خدا و بازگشت به سوی او باشند، بر او توکل کنند و به خودسازی و مراقبت از خود بپردازند و از وسوسه‌های شیطان به خدا پناه ببرند؛ چراکه حفظ نیت الهی پس از پیروزی به مراتب سخت‌تر از دوران مبارزه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام اکبر مظفری در کانال خود به انتشار مطالبی با عنوان «الو سلام حاج آقا» پرداخته که تقدیم نگاه شما خواهد شد.

- سلام بفرمایید.

+ حاج آقا انقلاب‌های دینی و الهی هم دچار آفت می‌شوند؟

- بله. انقلاب‌های دینی هم مانند هر پدیده زنده دیگری امکان بیماری و آفت‌زدگی دارند.

+ چه آفتی انقلاب‌های الهی را تهدید می‌کند؟

- از جمله آفتی که یک نهضت و انقلاب الهی را تهدید می‌کند، از نوع معناست. بدین صورت که اندیشه‌ها از مسیر انحراف نیت‌ها تغییر جهت دهند. ملتی که به نام خدا و برای خدا قیام کرده و مشمول لطف و رحمت الهی قرار گرفته است، باید همواره مراقب رنگ خدایی انقلاب باشد. استحاله نیت‌های الهی از آفات انقلاب است.

+ حفظ نیت و خلوص دوران نهضت چگونه ممکن است؟

- داعیه‌داران انقلاب باید دائما به یاد خدا و بازگشت به سوی او باشند، بر او توکل کنند و به خودسازی و مراقبت از خود بپردازند و از وسوسه‌های شیطان به خدا پناه ببرند؛ چراکه حفظ نیت الهی پس از پیروزی به مراتب سخت‌تر از دوران مبارزه است. رسول خدا (ص) به مجاهدانی که از نبردی سخت بازگشته بودند، فرمود: آفرین بر گروهی که جهاد کوچکتر را انجام داده و جهاد بزرگترشان هنوز باقی است. گفتند: جهاد بزرگتر چیست؟ فرمود: جهاد با هوای نفس.

+ چرا حفظ نیت الهی پس از پیروزی سخت‌تر از دوران مبارزه است؟

- چون دوران نهضت مرحله نفی و انکار، خطر و مبارزه است و جان‌ها در این دوران سخت به خدا نزدیکتر و حفظ نیت الهی آسان‌تر است. اما پس از پیروزی انقلاب که مرحله اثبات، سازندگی و تقسیم غنائم است، جامعه بیشتر از درون خود و از ناحیه گرایش به دنیا، پیروی از شیطان و انحراف از رنگ خدایی انقلاب تهدید می‌شود و حفظ خلوص و نیت الهی در آن سخت‌تر است.

+ استحاله و تغییر نیت‌ الهی چه تبعاتی دارد؟

- وقتی نیت‌های الهی آسیب دید، جامعه از درون خود دست‌خوش تغییر می‌شود و وقتی جامعه تغییر کرد، خداوند سرنوشت آن را تغییر می‌دهد.

+ چه کسی یا کسانی باید از آفت‌زدگی انقلاب جلوگیری کند؟

- ابتدائا این وظیفه رهبری است که از آفت‌زدگی انقلاب پیشگیری کند و اگر احیاناً آفت نفوذ کرد، با وسایلی که در اختیار دارد، آفت‏‌زدایی نماید. اگر رهبری به آفت‌ها بی‌توجه باشد و یا در آفت‌‏زدایی سهل‏‌انگاری نماید، انقلاب عقیم شده و به ضد خودش تبدیل می‌شود. پس از رهبری همه داعیه‌داران انقلاب مسئول آفت‌زدایی از انقلاب هستند.

+ ممنون حاج آقا

برداشتی از کتاب: بررسی اجمالی نهضت‌های اسلامی در صد سال اخیر، (آفتی از نوع معنی)، تالیف: متفکر شهید استاد مرتضی مطهری (ره)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha